W tym wpisie omówię jakie informacje należy umieścić w poszczególnych punktach wniosku CEIDG-1.
- Miejsce i data złożenia wniosku
Jeżeli składasz wniosek osobiście bez udziału pełnomocnika, zaznaczasz pole: „wniosek złożony przez przedsiębiorcę” i podaj datę złożenia wniosku
- Rodzaj wniosku
Zakładając DG zaznaczasz pole „wniosek o wpis do CEIDG”
- Dane wnioskodawcy
Podstawą do założenia firmy są twoje dane osobiste. Możesz posługiwać się dowodem osobistym, paszportem lub innym dokumentem ze zdjęciem zawierającym wymagane dane.
Jeżeli jesteś cudzoziemcem spoza Unii Europejskiej, aby założyć działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG musisz mieć pozwolenie na pobyt stały w Polsce.
- Adres zamieszkania
Podajesz swój adres zamieszkania w Polsce lub poza jej granicami.
- Dane do kontaktu
numer telefonu
adres email
adres strony www
Te pola nie są obowiązkowe.
- Dane firmy
Nazwa firmy, to jej znak rozpoznawczy. Przepisy określają, że nazwa musi obowiązkowo zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy. Jeżeli chcesz, możesz dodać jeszcze jakąś nazwę własną plus swoje imię i nazwisko.
Nazwa skrócona to nazwa, która będzie widniała na dokumentach zgłoszeniowych i rozliczeniowych składanych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Maksymalnie 31 znaków. Czasem jest to imię i nazwisko, a czasem nazwa własna.
- Data rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Możesz założyć firmę i wskazać we wniosku datę teraźniejszą, przyszłą lub datę wsteczną.
o Podając datę bieżącą – rozpoczynasz działalność od dnia wskazanego we wniosku.
o Jeżeli podasz datę przyszłą, wtedy do czasu rozpoczęcia działalności w rejestrze CEIDG w polu „status indywidualnej działalności gospodarczej” będzie widniała informacja – „oczekujący na rozpoczęcie działalności”.
o Natomiast podając datę wsteczną musisz mieć na uwadze, że może się to wiązać z powstaniem zaległości w opłacaniu składek do ZUS już w momencie rejestracji działalności.
- Przewidywana liczna pracujących.
W tym miejscu podajesz przewidywaną liczbę zatrudnionych.
Zalicza się do nich też właściciela (przedsiębiorcę), członków jego rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia jako osoby współpracujące oraz osoby zatrudnione na umowę o pracę w tej firmie. Jeżeli na początek nie planujesz nikogo zatrudniać podajesz tylko siebie.
- Kod PKD
Każdy rodzaj działalności gospodarczej jest sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod odpowiednim kodem. Musisz wybrać przynajmniej jeden kod wiodący. Jeśli zdecydujesz się na rozszerzenie działalności w każdej chwili możesz dopisać kolejne kody PKD.
- Adres do doręczeń
W części 6. należy podać adres, pod którym będąc przedsiębiorcą będziesz otrzymywał korespondencję od organów administracji publicznej. Najczęściej jest to miejsce zamieszkania przedsiębiorcy albo adres wykonywania działalności gospodarczej.
- Stałe miejsce prowadzenia działalności
W części 7 podajesz adres, pod którym faktycznie będziesz wykonywać działalność gospodarczą.
Ważne!
Wnioskodawca powinien posiadać tytuł prawny do nieruchomości pod wskazanym adresem. Może to być:
o umowa najmu, dzierżawy bądź użyczenia nieruchomości;
o spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu;
o prawo własności/ współwłasności nieruchomości.
Wnioskodawca, który na etapie rejestracji wskaże, że nie posiada stałego miejsca wykonywania działalności, zaznacza opcję „Brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej”. W takiej sytuacji dla celów podatkowych zostanie przyjęty adres zamieszkania.
- Dodatkowe miejsce prowadzenia działalności
Jeżeli planujesz otworzyć oddział swojej firmy albo prowadzisz DG w kilku miejscach, w tym polu podajesz adres/adresy dodatkowego miejsca prowadzonej działalności.
- Ubezpieczenie w ZUS czy KRUS
Obligatoryjnie podlegasz ubezpieczeniem w ZUS. Jeśli spełniasz odpowiednie warunki możesz wskazać KRUS
Jeżeli jesteś ubezpieczony za granicą i spełniasz warunki, aby z tego skorzystać zaznacz odpowiednie pole.
- Oświadczenie
W części 10 składasz oświadczenie, że nie wydano na Ciebie całkowitego zakazu wykonywania działalności gospodarczej, a także że posiadasz tytuł prawny do nieruchomości wskazanej pod adresem/ adresami wskazanymi we wniosku.
Zakładając działalność gospodarczą nie wypełniasz części 11-13
- Urząd Skarbowego
Jest to Urząd Skarbowy stosowny do miejsca Twojego zamieszkania.
- Oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego
W części 15 wskazujesz formę opodatkowania, zgodnie z którą będziesz rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych. Masz do wyboru trzy formy opodatkowania działalności gospodarczej:
o zasady ogólne (skala podatkowa),
o podatek liniowy,
o ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
Zasady ogólne są rozwiązaniem dostępnym dla każdego przedsiębiorcy, natomiast przy pozostałych dwóch formach opodatkowania istnieją wykluczenia. Dlatego zanim zdecydujesz się na którąś z nich, sprawdź czy możesz z nich skorzystać.
- Zawiadomienie o prowadzeniu ksiąg rachunkowych
W części 16 możesz zawiadomić, o rezygnacji z prowadzenia księgowości uproszczonej (Księga Przychodów i Rozchodów/ Ewidencja przychodów) na rzecz ksiąg rachunkowych.
Na początek pomijasz ten punkt wniosku. Obowiązek Prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy podmiotów, których obrót ze sprzedaży przekroczył 2 mln Euro.
- Prowadzenie dokumentacji rachunkowej
W części 17 wskazujesz, czy samodzielnie będziesz prowadził ewidencję księgową, czy decydujesz się na współpracę z biurem rachunkowym. Jeśli księgowość Twojej firmy ma być prowadzona przez biuro rachunkowe, jego dane wskazujesz w części 17.1.
- Zakład pracy chronionej
W części 18 wskazujesz, czy prowadzona działalność będzie zakładem pracy chronionej. Przez „zakład pracy chronionej” rozumie się przedsiębiorstwo, które zatrudnia pracowników z wyższymi stopniami niepełnosprawności. Przy czym głównym celem tego typu przedsiębiorstwa jest również aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych. Taką działalność regulują odrębne przepisy.
- Adres przechowywania dokumentacji rachunkowej
W części 19. należy wskazać adres przechowywania dokumentacji rachunkowej, czyli miejsca, w którym faktycznie znajdują się dokumenty firmowe. Jeśli zdecydujesz się prowadzić księgowość samodzielnie, może to być miejsce prowadzenia działalności czy miejsce zamieszkania. W przypadku prowadzenia księgowości przez biuro rachunkowe wskazuje się adres biura.
- Informacja o numerach identyfikacyjnych uzyskanych w innych krajach dla celów podatkowych lub ubezpieczeniowych
W części 20 wskazujesz (o ile posiadasz) numery identyfikacyjne dla celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych za granicą.
- Informacja o rachunkach bankowych/ rachunkach w SKOK
W części 21 podajesz rachunki bankowe lub rachunki w SKOK z rozgraniczeniem na firmowy oraz osobisty.
Posiadanie konta firmowego nie jest wymagane przepisami prawa. Wystarczy Twoje prywatne konto. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy jesteś podatnikiem podatku VAT. Wtedy Twój rachunek bankowy powinien się znaleźć na tzw. „Białej liście” i musi to być rachunek powiązany z firmą.
- Adres do e-Doręczeń
e-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie elektronicznie korespondencji z urzędami ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Rejestrując swoją firmę po 1.01.2025, muszą posiadać skrzynkę do e-doręczeń w momencie rejestracji działalności w CEIDG
- Informacja o małżeńskiej wspólności majątkowej
Jeżeli pozostajesz w związku małżeńskim wskazujesz w części 23 czy posiadasz wraz z małżonkiem/ą ustrój wspólności majątkowej. Ta informacja będzie widoczna dla przeglądających wpis.
- Forma prowadzenia działalności
Wpisem do CEIDG można założyć:
o Jednoosobową Działalność Gospodarczą
o Spółkę Cywilną
Możesz prowadzić jednocześnie oba rodzaje działalności. W części 24 zaznaczasz w jakiej formie będzie prowadzona Twoja działalność.
- Pełnomocnik.
Część 26 to miejsce, w którym możesz wskazać pełnomocnika swojej firmy. Będzie on miał prawo do zmiany Twojego wpisu w CEIDG, do zawieszania lub wznawiania wykonywanie Twojej działalności gospodarczej.
- Załączniki do wniosku
Do wniosku o założenie działalności gospodarczej, w części 27 możesz dołączyć dodatkowe dokumenty. Można je również złożyć osobno. Są to:
– dokumenty zgłoszeniowe do ZUS (druki ZUA, ZZA, ZCNA)
– rejestracja do VAT – druk VAT-R
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Po zapoznaniu się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w CEIDG, zatwierdzasz dane wskazane we wniosku stosując:
własnoręczny podpis;
kwalifikowany podpis elektroniczny (przy składaniu wniosku online);
ePuap (jeśli składa się wniosek online).
WAŻNE: Wpis do CEIDG jest bezpłatny
- Rejestracja firmy w CEIDG, może być dokonana na dwa sposoby:
Osobiście – w tym celu pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek CEIDG-1, zanieś do dowolnego Urzędu Gminy na terenie całej Polski.
Elektronicznie – możesz założyć firmę przez Internet na stronie https://www.ceidg.gov.pl
Złożenie wniosku w formie elektronicznej potwierdzasz za pomocą:
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego, lub
- profilu zaufanego
Według zasady jednego okienka złożony przez CEIDG wniosek trafi do:
- Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego,
- Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
- oraz do Głównego Urzędu Statystycznego.
Automatycznie po złożeniu wniosku w CEIDG zostaną Ci nadane numery:
- NIP, który jest identyfikatorem Twojej firmy i posługujesz się nim w kontaktach z Urzędem Skarbowym
- REGON, który potwierdza automatyczną rejestrację firmy w Głównym Urzędzie Statystycznym, oraz
- Twoja firma zostanie zgłoszona w ZUS jako płatnik składek na druku ZFA. W dokumentach ZUS posługujesz się numerami NIP, REGON i PESEL.
Jeżeli miałeś nadany numer NIP przed rokiem 2012 system CEIDG przywróci ten sam NIP dla Twojej działalności. Jeżeli nie miałeś nigdy nadanego NIP, otrzymasz teraz nowy.
Życzę Ci sukcesów w biznesie ????